kdkdkfkfkfdkfkdffffffffffffffffffffff



تاريخ : جمعه 14 اسفند 1394برچسب:, | 3:33 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 

 

 

کیفیت تربیت معلم در چیست؟

نویسنده: پیترز

مترجم : منصوره مهدوی

واژه کیفیت از ریشه یونانی کلمه qualitas گرفته شده است و به وسیله افلاطون و ارسطو برای انتخاب آنچه که در ذات یا گوهر از دیگری متمایز بوده است ، به کار می رفته است. کیفیت یک چیز به معنای نسبتهایی از ویژگی بود که آن چیز را از انواع دیگر متمایز می کرد. تعالی و برتری در کیفیت، برتری خاص ذاتی آن را در بر می گیرد. مثلاً برای اسب، کیفیت مربوط می شود به توان و ظرفیتی که اسب برای دویدن و پریدن دارد. کیفیت در چاقو مربوط است به تیزی و سختی آن. اینجا دیگر رنگ اسب یا دسته چاقو صفت ذاتی و ماهیتی در نظر گرفته نمی شود و لذا کیفیت اسب به رنگ آن و کیفیت یک چاقو با دسته آن ارزیابی نمی شود. ارسطو برای تعیین کیفیت انسان، عقلانیت او را ملاک قرار داده بود. با این نگاه هنجاری مرتبط با کیفیت، ویژگیهای معرف هر چیز از ویژگی های دیگری متمایز است.

پس کیفیت این معنی را در ذهن متبادر می کند که چه چیز برای یک شیء یا یک اثر، مهم و باارزش است. این ارزش می تواند درونی و یا بیرونی باشد. به عنوان مثال کیفیت در یک اثر نقاشی، یک کیفیت درونی است و کیفیت چاقو (به دلیل تیزی و سختی) ارزش درونی ندارد؛ بلکه چون برای اهداف انسان یک ابزار باارزش است، ارزش بیرونی دارد.

این مقدمه برای نشان دادن مشکلات ارزیابی کیفیت درونی و بیرونی فرایند آموزش و پرورش است. اگر هدف آموزش و پرورش، رشد افراد تحصیل کرده باشد، با محصولات با کیفیت روبرو هستیم و اگر هدف آموزش و پرورش توصیف چگونگی رشد افراد با توجه به خط پایه آموزش باشد، با قضاوت کیفیت فرایند روبرو هستیم.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 22 خرداد 1394برچسب:معلم-تربیت معلم-پیتز-کیفیت تربیت معلم-qualitas-, | 20:57 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |
        نخستین صفت یک معلم شایسته، مسلط بودن به رشته‌ای است که درس می‌دهد و دانش و آگاهی او رابطهء مستقیم با موفقیت او دارد.    
یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های تعلیم و تربیت، معلم است. اگر فرآیند آموزش و پرورش را به کاروانی تشبیه کنیم، بدون شک معلم قافله‌سالار این کاروان است. اگر این قافله‌سالار تمام خم و پیچ‌ها و نشیب و فرازهای مسیر را نداند، کاروان را به بیراهه خواهد برد. پس اگر معلم در وظیفه‌اش اغفال کند، نه‌تنها اهداف تعلیم و تربیت محقق نمی‌شود که آموزش و پرورش ماهیت خود را از دست می‌دهد.
نخستین صفت یک معلم شایسته، مسلط بودن به رشته‌ای است که درس می‌دهد و دانش و آگاهی او رابطهء مستقیم با موفقیت او دارد. اگر معلمی این شاخصه را نداشته باشد، امکان بروز چند مشکل وجود دارد:
الف) برای پوشاندن ضعف خود، اصول را مراعات نمی‌کند و به پرخاشگری، دیکتاتوری و ایجاد جو رعب و ترس می‌پردازد; تا شاگردان را از سوال کردن، چون و چرا کردن و ابراز توانایی‌هایشان منع کند. در این صورت شاگردان در درازمدت انسان‌هایی خنثی می‌شوند که نه نظر می‌دهند، نه سوال می‌کنند و نه در کارهای گروهی مشارکت.


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:معلم،مدرسه،آموزش و پرورش،توسعه, | 12:21 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |
انسان‌ها داراي قوّه خلاقيت هستند؛ برخي در يك زمينه داراي خلاقيت بيشتر و برخي در زمينه‌اي ديگر. خلاقيت مي‌تواند توسط معلمان در دانش‌آموزان شكوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين بايد محيط و فضاي مساعدي براي رشد و پرورش قوّه خلاقيت دانش‌آموزان فراهم آورد.‌
مفهوم خلاقيت‌
خلاقيت و نوآوري محرك اصلي تمدن‌هاست. تلفن، اتومبيل، هواپيما، راديو،‌ تلويزيون، رايانه، الكترونيك، قدرت اتمي و مسافرت‌هاي فضايي و خلق ادبيات و انواع هنرها و ... نقاط عطفي از اختراعات و اكتشافات و نمودي ارزشمند از تفكر و ذهن خلاق بشر است.
بنابراين، براي پيشرفت در صنعت، اقتصاد، سياست و همه علوم، نيازمند تفكري خلاق و نوآور هستيم؛ خلاقيتي كه در ضمير همه ما نهفته و در نحوه زندگي ما تأثير دارد. تحولات سريع عصر كنوني ما، نيازمند حل مسائل و مشكلات به گونه‌اي خلاق است.
هرچند علم، توسعه و پيشرفت نياز اوليه بشر امروزي است، ولي بايد دانست كه علم به خودي خود، ضامن حل بسياري از مسائل و مشكلات آينده‌اي كه ما با آن‌ها مواجه خواهيم شد نيست، تنها نيروي فوق‌العاده و قدرتمند خلاقيت است كه مي‌تواند مسائل و مشكلات را به طرز خارق‌العاده‌اي از سر راه بشر بردارد. روان‌شناسان در تعريف خلاقيت متفق‌القول نيستند و به خلاقيت از زواياي گوناگوني مي‌نگرند؛ در گذشته محور بحث روان‌شناسان از خلاقيت <شخص خلاق يا فرايند خلاق> بود. امروزه نيز اگرچه بسياري از انديشمندان به خلاقيت به عنوان يك فرايند مي‌نگرند، اما تعريف آنان از خلاقيت، مبتني بر ويژگي <مولد بودن> است.‌
شايد به جرات بتوان گفت كه جامع‌ترين تعريف خلاقيت توسط <گيلفورد> دانشمند آمريكايي عرضه شده است. او خلاقيت را با تفكر واگرا (دست يافتن به رهيافت‌هاي جديد براي مسائل) در مقابل تفكر همگرا(دست يافتن به پاسخ) مترادف دانسته است. افرادي كه تفكر واگرا دارند در فكر و عمل خود با ديگران متفاوتند و از عرف و عادت دور شده روش‌هاي خلاق و جديد را به كار مي‌برند. برعكس كساني كه از اين خصوصيت برخوردار نيستند، تفكر همگرا دارند و در فكر و عمل خود از عرف و عادت پيروي مي‌كنند. پس تفكر واگرا يعني دور شدن از يك نقطه مشترك كه همان رسم و سنت و عرف اجتماع است و تفكر همگرا يعني نزديك شدن به آن نقطه.‌


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:خلاقیت ،نو آوری،پیشرفت تحصیلی،دانش آموزان،کلاس،قوه تخیل, | 12:18 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

دراین بحث ما به چند موارد اشاره خواهیم کرد.

1-یک مدرسه خوب باید چه ویژگی های باید داشته باشد16 مورد؟

2- ویژگی های مدرسه هوشمند

 

يک مدرسه خوب داراي چه ويژگي هايي است. مدرسه اي که مايليد فرزند شما در آنجا درس بخواند؟
مدرسه خوب و مطلوب مدرسه اي است که داراي ويژگي هاي خاصي باشد شايد بتوانم فهرست وار اين طور خدمتتان عرض کنم که يک مدرسه خوب مدرسه اي است که:
اول) مدير مدرسه يک رهبر آموزشي است و کارها را از طريق مشارکت جلو مي برد.
دوم) معلم خود را وقف بچه ها مي کند.
سوم) در اين مدرسه به توانمندي ها و علايق بچه ها توجه مي شود.
چهارم) مدرسه داراي برنامه است و همه تلاش ها در جهت و همسو با همان برنامه است.
پنجم) مدرسه اي شاد و بانشاط است.
ششم) فضايي زيبا و آرام بخش و نظافت و تميزي قابل توجه دارد.
هفتم) در اين مدرسه همه همديگر را دوست دارند و براي يکديگر احترام قائلند.
هشتم) مدرسه اي که فرزندم را درگير يادگيري مي کند.
نهم) مدرسه اي که معلم فرزندم شيفته کارش است.
دهم) مدرسه خوب مدرسه اي است که کوشش و تلاش فراگيران در اين مدارس ناديده گرفته نمي شود و آنها موردتشويق و تحسين قرار مي گيرند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:مدرسه خوب،مدرسه هوشمند،مدیر،کلاس،معلم،دانش آموزان,, | 23:16 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

به احتمال بسیار زیاد در قفسه های خانه تان دارو های زیادی را انبار کرده اید ، برای هر درد و مشکلی هم چند نوع دارو دارید ، اما آیا می دانید در میان این دارو ها کدام از همه بهتر است؟ چه دارویی را باید در چه زمانی مصرف کنید؟ در این مطلب مهمترین نکات برای انتخاب بهترین دارو برای هر مشکل را به شما می گوییم.

 

در این مقاله آشنا می شوید با :

 

- اطلاعات مختصری در مورد دارو ها

 

- انتخاب بهترین دارو برای هر مشکل

 

- مهمترین نکات در مورد دارو ها

- و...

 چقدر در مورد دارو ها اطلاعات دارید ؟ می دانید چه دارویی را باید در چه زمانی مصرف کنید ؟ اگر چه همه ما معمولا اطلاعاتی در مورد دارو ها داریم اما این کافی نیست و بیشتر ما هم این زحمت را به خودمان نمی دهیم که برچسب و بروشور های اطلاعات دارویی را بخوانیم.



ادامه مطلب

نرم افزار کوچک و قدرتمند KM Player یک پخش کننده صوتی و تصویری است که قادر است هر نوع فرمت صوتی و تصویری را اجرا کند. با نصب این نرم افزار دیگر هیچ نگرانی بابت نمایش ندادن زیرنویس فیلم ها و یا پخش نشدن فایل های صوتی و تصویری نخواهید داشت.


ویژگی های نرم افزار KM Player عبارت است از :

- امكان نمایش زیر نویس ها

 

- امكان تغییر قالب و پوسته برنامه

 

- امكان تعریف كردن Codec های جدید برای آن

 

- كمترین حجم از حافظه و منابع سیستم شما را اشغال می كند

 

- سرعت بالای اجرا و پخش فایل های شما

 

- امكان نمایش بصورت نوار كوچك بر روی صفحه ویندوز شما

 

- امكان استفاده از كلیدهای میانبر برای كار با قسمت های مختلف برنامه

- و ...



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 25 ارديبهشت 1394برچسب:KM Player,Player,نرم افزار ,آموزش استفاده از نرم افزار KM Player,KM Player, | 22:41 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |


نرم افزار Internet Download Manager که به اختصار IDM نامیده می‏شود را می‏توان به جرات قدرتمندترین و معروف‏ترین نرم افزار مدیریت دانلود از اینترنت دانست. قابلیت‏های متعددی در این برنامه وجود دارد که آن را از هر جهت تبدیل به نرم ‏افزاری کامل کرده است. در این ترفند قصد داریم به معرفی 19 نکته کوچک اما مهم در این برنامه بپردازیم:



1- برای استفاده از IDM در کلیه مرورگرها، در محیط برنامه بر روی Options کلیک کنید. در تب General تیک گزینه چهارم یعنی Use advanced browser integration را بزنید و OK کنید. پس از این کار یک بار Restart کردن سیستم لازم است. سپس می‏توانید در لیست موجود در همین قسمت تیک مرورگرهایی که می‏خواهید با IDM هماهنگ شوند را بزنید.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:IDM،Internet Download Manager، نرم افزار مدیریت دانلود از اینترنت ،آموزش کامل نرم افزار اینترنت دانلود منیجر, | 21:47 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

روانشناسی‌  عمومی‌ 

فارغ‌  التحصیلان‌ در این‌ رشته‌ می‌توانند فعالیت‌های‌ مقدماتی‌ را در زمینه‌های‌ تشخیص‌  و درمان‌ اختلالات‌ روانی‌ در مؤسسات‌ عمومی‌ و روانی‌ و کلینیک‌های‌ روان‌ پزشکی‌  و سایر مراکز شبیه‌ به‌ آن‌ عهده‌ دار شوند و یا تدریس‌ روانشناسی‌ عمومی‌ را در  مراکز آموزشی‌ بعهده‌ گیرند و یا بعنوان‌ روان‌شناس‌ مدرسه‌ در مدارس‌ همکاری‌  داشته‌ باشند  .

 

روانشناسی‌  صنعتی‌ و سازمانی‌  

 روانشناسی‌  صنعتی‌ و سازمانی‌، یافته‌های‌ روانشناسی‌ و مطالعه‌ علمی‌ رفتار انسان‌ را در  صنعت‌ و محیط‌ کار به‌ کار می‌برد. یعنی‌ درباره‌ این‌ که‌ محیط‌ کار باید چگونه‌  باشد تا بهترین‌ بازدهی‌ را داشته‌ باشد و یا چه‌ متغیرهایی‌ در ارتباط‌ بین‌ کارگر  و کارفرما مؤثر است‌ و چه‌ عواملی‌ باعث‌ عدم‌ تفاهم‌ بین‌ کارفرما و کارگر می‌شود،  مطالعه‌ می‌کند. از آنجایی‌ که‌ نیروی‌ انسانی‌ ماهر و سازمان‌های‌ کارآمد از  ارزنده‌ترین‌ ثروت‌های‌ هر کشور به‌ شمار می‌روند و در رشد و توسعه‌ آن‌ نقشی‌  اساسی‌ دارند و چون‌ تشخیص‌ و رفع‌ مسائل‌ و مشکلات‌ انسانی‌ و سازمانی‌ تأثیری‌  شگرف‌ در پیشرفت‌ و توسعه‌ دارد، این‌ گرایش‌ اهمیت‌ قابل‌ توجهی‌ دارد  .

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 17 ارديبهشت 1394برچسب: روانشناسی بالینی،روانشناسی‌ عمومی‌،روانشناسی‌ صنعتی‌ و سازمانی‌، روانسنجی،, | 22:47 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

30 راز مهم موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد : امروز بهترین و کاملترین مطلبی که می تونه رموز موفقیت شما در کنکور کارشناسی ارشد باشه را تهیه و در اختیار شما قرار می دهیم تا شما کاربران با مطالعه آن بتوانید درصد موفقیت خود را بالا ببرید

 

۱  - بهینه سازی سیستمهای یادگیری با شعار هر روز بهتر از دیروز پیشرفت تصاعدی ایجاد می کند. هر روز یک رکورد جدید بشکنید و یک گام اساسی بردارید. کارهای جدی را آسان بگیرید و کارهای آسان را جدی بگیرید.

۲- وقتی از کلاس به خانه بر می گردید مطالب همان روز را حتما مرور کنید. بر اساس منحنی نسیان ابینگ هاس (Ebbing haus forgetting Curve) بعد از ۲۴ ساعت ساعت حدود ۷۰ در صد از مطالب خوانده شده را از یاد می بریم!

 

۳- به خاطر بسپارید که وظیفه یادگیری مطالب , بر عهده شماست و شما مسؤل آموخته هایتان هستید. هر گونه تکیه زدن به شرایط بیرونی ( از قبیل : کلاس – استاد – جزوه – آزمون – پدر و مادر – دوستان – امکانات و ...) باعث تضعیف قوای درونی و ذهنی شما می شود .البته باید از تمامی امکانات و شرایط مذکور به نحو احسن استفاده کنید.

 

۴- اساتید را با هم مقایسه نکنید آنها را آنطور که هستند بپذیرید نه آنطور که شما می خواهید. سعی کنید شیوه هر یک را کشف کنید و از هر استادی متناسب که اجرا می کند استفاده کنید. الزاما همه شیوه های یکسان ندارند.اگر مقایسه را کنار بگذارید تمرکزتان بیشتر و کارایی تان بالاتر می رود.

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 17 ارديبهشت 1394برچسب:روان‌شناسی بالینی ، ارشد روانشناسی بالینی ،ارشد،راز موفقیت, | 22:39 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 بیش فعالی در کودکان
بیش فعالی ( ADHD ) اختلال مزمنی است که میلیونها کودک به آن مبتلا بوده وگاهی تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.  ADHD  مجموعه ای از اختلالات شامل بی دقتی، بیش فعالی و عدم کنترل رفتار می باشد. کودکان مبتلا به ADHD اعتماد به نفس کمی دارند و در رابطه های دوستی و حضور در مدرسه مشکل دارند.گاهی علائم این بیماری با افزایش سن کاهش می یابد. با این حال افراد می توانند با یادگیری روشهای مختلف آنرا کنترل نمایند.درمان با تجویزدارو و مداخلات رفتاری صورت می گیرد. تشخیص زود هنگام در کنار درمان می تواند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد.



ادامه مطلب

مطمئنأ تمامی شما نرم افزار مایکروسافت پاورپوینت را میشناسید. به وسیله پاورپوینت میتوانید اسلایدهایی از ناگفتنی های خود فراهم آورید، آن را تزئین کنید و در نهایت بر روی صفحه نمایش یا به کمک یک ویدیو پروژکتور بر روی پرده به نمایش درآورید.

محیط این نرم افزار بر عکس محیط MS Word جای گزافه گویی نیست، بلکه شما در آن رئوس مطالب را می گویید و شکلها و نمودارهای خود را در آن نمایش می دهید و در نهایت آنچه در ذهنتان می گذرد و در قالب بیان نمی گنجد را به تصویر میکشید. اسلایدهای حاصل در اصل پوستری از سخنان شما هستند. نکات کلیدی خاصی در پاورپوینت نهفته است که با دانستن آنها میتوانید به این بوم متحرک ، طراوت بیشتری ببخشید. در این ترفند قصد داریم به معرفی این نکات اساسی و کلیدی بپردازیم.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:Power point"Hyperlink"مایکروسافت پاورپوینت "Slideshow, | 20:6 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

چکیده

فعالیتهای تربیتی از جمله فعالیتهای اساسی است که در حیات فردی و جمعی انسان، تاثیری انکارناپذیر دارد. این فعالیتها برای تحقق اهداف مورد نظر، تابع اصل یا اصولی است. مشخص‏کردن اصول تربیت از جمله اقدامات اساسی است که باید قبل از هر کاری انجام پذیرد.
در این نوشته پس از بررسی بخشی از تعاریف و بحثهای ارائه شده توسط صاحبنظران تربیت و کتابهای موجود درباره تربیت اسلامی، اصول تربیتی به عنوان “ریشه و بنیانهایی تعریف شده که در جریان تربیت لازم‏الاتباع بوده است و بسان دستورالعملی کلی، تمامی جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارد” به‏گونه‏ای که در صورت تخطی از آنها، رسیدن جریان تربیت به هدف نهایی خودش دستخوش مخاطره می‏شود.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:تربیت، اصل، دین، تربیت دینی، انسان، متربی، خدا، آیات،اسلام, | 1:46 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 

اصول تربیت از دیدگاه اسلام

 

پدیدآور: فرزاد عرفانی حسن زاده

 

 

چکیده

این مقاله، پس از تعریف اصل و بیان ضرورت آن در مباحث تعلیم و تربیت، به ویژگی های حاکم بر اصول تربیتی می پردازد، و سپس اصولی از قبیل: خدامحوری، تعبدمداری، متربی محوری، زندگی محوری، فردمحوری، عمل گرایی، اخلاق مداری، سعی محوری، اعتدال گرایی، محبت محوری، نظارت مداری، خوف و رجا، مرگ اندیشی، آخرت اندیشی و آرمان گرایی را مورد بررسی قرار می دهد و در پایان به دست آوردهای تربیتی این اصول می پردازد.

واژه های کلیدی: اصول تربیتی، تعلیم و تربیت اسلامی، اخلاق، فطرت، انسان شناسی.

مقدمه

وجود اصول و قواعد کلّی در مناسبات انسانی و مرجعیت آن برای تفسیر رفتارها آن چنان آشکار است که غالباً نیازی به بیان تشریحی آن وجود ندارد. بدیهی است که هیچ کنش و واکنش انسانی نمی تواند در خلأ و بدون ضابطه ای مشخص آغاز، و بی هدف پایان پذیرد. رفتارهای یکسان زیادی می توان یافت که خاستگاه واحدی ندارند؛ به منظور متفاوتی انجام می شوند و احتمالاً نتایج مختلفی نیز به بار می آورند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:تربیت, اصل, دین, تربیت دینی, انسان, متربی, خدا, آیات, , | 1:41 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

چکیده

تمایل به بازی و سرگرمی در زندگی کودکان جایگاه ویژه ای دارد چرا که کودک منبع انرژی و حرکت است و اوقات بیشتری را در مقایسه یک فرد بزرگ سال دارد در نتیجه این منابع انرژی و اوقات آزاد باید به گونه ای ارضا شوند.

بازی دنیایی است به موازات دنیای واقعی و شخص با تخیل خود از طریق بازی به آن وارد می شود و در آن عزم خود را جزم می کند تا به مقصود و هدف نهایی مطلوب که در آن تعبیه شده دست یابد؛ بازی قدرت تخیل کودک را زیاد کرده و مهارت های جسمی و روحی وی را فزونی می دهد؛ بازی به او می آموزد چگونه رقابت کند، چگونه ضربات سخت را تحمل نماید، چگونه به افتخار و سربلندی برسد و چه وقت از علائق خود دست بکشد، اینها همه در اثنای دنیای غیر واقعی بازی آموخته می شود؛ روشن است که این آموخته ها زمینه ساز حضور فرد در اجتماع هستند و به فعالیت های فرد در اجتماعی که در آن نقش ایفا می کند یا قرار است به آن ملحق شود شکل می دهند.



تاريخ : 12 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 

چكيده :

اغلب اقدام‌پژوهي در رابطه با طرح ارزشيابي توصيفي يك فعاليت جمعي است كهصاحب نظران با هم كار مي‌كنند تا به هم در طراحي و انجام تحقيفاتشان در كلاس كمككنند بر طبق جان ايليوت اقدام پژوهي معلمان مربوط مي‌شود به مسائل عملي كه هر روزدر كلاس تجربه مي‌شود بيشتر از آنكه مربوط بشود به مسائل تئوري توسط محققان محض درچارچوب دانش معرفي مي‌گردد.

اقدام پژوهي به صاحب نظران كمكمي‌كند كه نيازهايشان را بشناسند و در فرآيند توسعه آنها را تشخيص دهند و نتيجهتغييرات را خود طراحي و اجر كرده‌اند و ارزيابي كنند جنبه خود ارزيابي اقدام پژوهيمربوط به فلاسفه‌اي است كه در جنبش TOE و OBE درگير هستند مي‌شود

بیشتر کردن آگاهی دانش‌آموزان از خودشان به عنوان یادگیرندها توانایی در جهت موفقیت در امتحان است  . این کار را با در دسترس قرار دادن تمام منابع درسی شروع کنیم . به بچه‌ها یاد بدهیم که ابزارها ( لغت‌نامه‌ها ماشین حساب ، وسایل کمک درسی
و ...) به همه تعلق دارد و باید در زمان لازم مصرف شوند .



تاريخ : 12 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

مقدمه:

متاسفانه برداشت اکثر ما از اصلاح الگوی مصرف ،اصلاح نحوه مصرف مردم وعدم اسراف مصرف کننده است.این نحوه برداشتِ تک بعدی متاسفانه در ما رایج شده است.  در بیانات مقام معظم رهبری در مشهد تکیه شد که اصلاح الگوی مصرف در واقع اصلاح یک چرخه است که از نحوه شناسایی منابع، استخراج تا بازیافت آن را در بر می گیرد. ما باید شیوه های خود را در نحوه شناسایی، استخراج، تولید، تبلیغ، توزیع، مصرف و بازیابی منابع مورد بازبینی جدی قرار دهیم. اگر دولتمردان با همكاري علماي اجتماعي چاره اي براي اين معضل اجتماعي ـ اقتصادي ـ فرهنگي نينديشند، جامعه ايران سريعاً اسير همان مسائل مصرف گرايي بي‌رويه غرب خواهد شد. كارهائي كه بايد صورت گيرد، نخست در زمينه فرهنگي است كه اعمال آموزشهاي جديد در اين زمينه مي تواند راه ساز باشد. دوم در زمينه كنترل هاي اقتصادي است بويژه براي بخش توليدي كه بايد كنترل هاي شديدي اعمال گردد. سوم، استفاده از اهرمهاي سياسي است كه در توزيع كالا و خدمات بايد به كار گرفته شود. در واقع برنامه ريزي در‌ سه زاويه يك مثلث بايد صورت گيرد



تاريخ : 12 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

مقدمه :

تربیت به طور کلی با صنعت فرق دارد که از همین فرق ، انسان‏ می‏تواند جهت تربیت را بشناسد . صنعت عبارت است از " ساختن " به‏ معنی اینکه شی‏ء یا اشیائی را تحت یک نوع پیراستنها و آراستنها قرار می‏دهند ، میان اشیاء و میان قوای اشیاء ارتباط برقرار می‏کنند ، قطع و وصلهایی صورت می‏گیرد در جهت مطلوب انسان و آنگاه این شی‏ء می‏شود مصنوعی‏ از مصنوعهای انسان . فرض کنید که از طلا یک حلقه انگشتر یا یک زیور دیگری می‏سازیم ، آن را شکل می‏دهیم یا به قول معروف پرداخت می‏کنیم ، وضع‏ مخصوصی به آن می‏دهیم ، و می‏شود یک مصنوع برای ما . ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن ، یعنی استعدادهای درونی‏یی را که بالقوه در یک شی‏ء موجود است به فعلیت در آوردن و پروردن .



تاريخ : 12 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 

 

عنوان مقاله :

نقش معلمان در تربیت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان

 

 

مؤلف: فرزاد عرفانی حسن زاده    

  Farzaderfani72@gmail.com

 دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد

   زمستان 93                  


مقدمه :

تربیت به طور کلی با صنعت فرق دارد که از همین فرق ، انسان‏ می‏تواند جهت تربیت را بشناسد . صنعت عبارت است از " ساختن " به‏ معنی اینکه شی‏ء یا اشیائی را تحت یک نوع پیراستنها و آراستنها قرار می‏دهند ، میان اشیاء و میان قوای اشیاء ارتباط برقرار می‏کنند ، قطع و وصلهایی صورت می‏گیرد در جهت مطلوب انسان و آنگاه این شی‏ء می‏شود مصنوعی‏ از مصنوعهای انسان . فرض کنید که از طلا یک حلقه انگشتر یا یک زیور دیگری می‏سازیم ، آن را شکل می‏دهیم یا به قول معروف پرداخت می‏کنیم ، وضع‏ مخصوصی به آن می‏دهیم ، و می‏شود یک مصنوع برای ما . ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن ، یعنی استعدادهای درونی‏یی را که بالقوه در یک شی‏ء موجود است به فعلیت در آوردن و پروردن .

 

 و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است و اگر در مورد غیر جاندار این کلمه را به کار ببریممجازا به کار برده‏ایم نه اینکه به مفهوم واقعی ، آن شی‏ء را پرورش‏ داده‏ایم . یعنی یک سنگ و یا یک فلز را نمی‏شود پرورش داد آنطور که یک‏

 

گیاه یا یک حیوان و یا یک انسان را پرورش می‏دهند . این پرورش دادنها به معنی شکوفا کردن استعدادهای درونی آن موجودها است که فقط در مورد موجودهای زنده صادق است . و از همین جا معلوم می‏شود که تربیت باید تابع‏ و پیرو فطرت ، یعنی تابع و پیرو طبیعت و سرشت شی‏ء باشد . اگر بنا باشد یک شی‏ء شکوفا بشود باید کوشش کرد همان استعدادهایی که در آن هست بروز و ظهور بکند .

 

 



تاريخ : 12 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

بهار94 روستای زیبای قله زو



تاريخ : شنبه 12 ارديبهشت 1389برچسب:بهار,94 ,قله زو,کلات, | 1:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

بنیانگذاران رشته علوم تربیتی در ایران:

رشته علوم تربیتی در ایران در دهه۱۳۲۰ هجری شمسی توسط اساتیدی همچون دکتر محمد باقر هوشیار ، دکتر عیسی صدیق و دکتر اسدالله بیژن بنیان گذاری و تثبیت گردید:

دکتر عیسی صدیق:دکتر عیسی صدیق اعلم، در سال ۱۲۷۳ ش. در تهران متولد شد. پدرش میرزاعبدالله شاملو ملقب به صدیق التجار اصفهانی از نوادگان میرزا مهدی خان استرآبادی بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس ادب، کمالیه و دارالفنون فرا گرفت. در سال ۱۲۹۰ جزو اولین گروه از دانشجویان اعزامی به خارج در دورة بعد از مشروطیت بود که عازم فرانسه شد. در سال ۱۲۹۷ دورة دانشسرای ورسای را به پایان رساند و از دانشگاه پاریس دانشنامة ریاضیات گرفت. پس از چندی در انگلستان ضمن مطالعه و تدریس در دانشگاه کمبریج به عنوان دستیار پروفسور ادوارد براون مستشرق و ایران‌شناس معروف و معاشرت با دانشمندان و فلاسفه غربی نظیر برتراند راسل، به تجربیات و آگاهی‌های بیشتری دست یافت. عیسی صدیق در سال ۱۲۹۷ به ایران مراجعت کرد و به سمت بازرس مدارس منصوب شد. چندی نیز رئیس تعلیمات عالی،معلم مدرسة حقوق،دارلفنون و دارالمعلمین مرکزی و نمایندة ایران در مجمع بین‌المللی آموزش و پرورش در ژنو بود. در سال ۱۳۰۹دکتر صدیق بنا به دعوت دانشگاه کلمبیا برای مطالعه و تحقیق به آمریکا رفت و موفق به اخذ درجة دکترا در رشته علوم تربیتی از دانشگاه مذکور شد. او برای اولین بار واژة دانشگاه را به جای دارالفنون به کار برد.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 31 فروردين 1394برچسب:, | 20:26 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

ترکیه

ساختارآموزشي

به موجب قانون اصول آموزش ملي شماره1739، سيستم آموزش ملي تركيه شامل دو قسمت اساسي به نام آموزش رسمي و آموزش غير رسمي است.

آموزش رسمي

آموزش رسمي به معناي سيستم مدرسه اي است. سيستم مدرسه اي آموزش ملي تركيه شامل چهار سطح ذيل است:



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393برچسب:, | 2:5 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 

                                    


                                                           



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393برچسب:, | 1:52 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

سئوالات چهار جوابي  در ادامه مطلب...   



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:50 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

مريم، به‌روايت مسلمانان دختر عمران، خواهر (يا از نسل) هارون و از طايفهٔ لاوي بود ولي به‌روايت مسيحيان از از طايفه يهودا بود و نسب‌اش به داوود پادشاه مي‌رسيد.
مادرش، حنّا نام داشت و دختر ابيا بود که خواهرش اليصابات، همسر زکريا مي‌شد.
مريم در ناصره شهري در جليل به‌دنيا آمد و در زمان تولّد مريم، پدرش عمران کشته شده بود.
"ولادت مريم ۵۵٧٠ سال بعد از هبوط حضرت آدم بوده و تولد حضرت مسيح با توجه به تواريخ دول و ملل روي زمين در آن زمان ۵۵٨۵ سال بعد از هبوط حضرت آدم بوده است".
و بنابه نقل صاحب ناسخ‌التواريخ، فاصله تولد حضرت مريم و حضرت عيسي ۱۵ سال بوده است و حضرت مريم از سن ۱٣ سالگي به عيسي باردار شده است



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:46 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

« ژان ژاک روسو» فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی در ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ در شهر «ژنو» سویس متولد شد و در شب دوم ژوئیه ۱۷۸۷ در قصر «آرمی نوویل» در حوالی پاریس در گذشت.«ژان ژاک» اندکی پس از تولد مادر خود را از دست داد و اقوامش از او پرستاری کردند. پدرش ساعت ساز بود و تا ده سالگی از او مواظبت می کرد و کتاب های زیادی را برای مطالعه در اختیار وی می گذاشت تا قوای عقلی و فکری او پرورش یابد. «روسو» علاقه زیادی به کتاب «زندگی مردان بزرگ» اثر «پلوتارک» داشت. پس از چندی پدر روسو در اثر زد و خورد با یک شخص ناشناس از «ژنو» گریخت و پسرش «ژان ژاک» ۱۰ ساله را به برادر خود که مردی عیاش بود سپرد.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:40 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

در این آموزش قصد دارم آموزش رایت سی دی با Nero  را برای شما دوستان myp30 انتشار بدم

معرفی قسمت های مختلف Nero Express :
Data : در این قسمت شما می توانید هر آنچه را که در هارد خود ذخیره کرده اید رایت کنید فقط برنامه ها در کامپیوتر اجرا می شوند همانند فرمت های MP3 و Game و اسناد و فایل های دیگر که پرکاربردترین آنها همین فایل های نامبرده می باشد
۲٫Music : در این قسمت شما می توانید فایل های صوتی و فرمت Mp3 را در قالب  CD یا DVD طبق آموزش رایت کنید



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:37 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

1- بايد هميشه آماده باشيد كه در كلاس هنر با هر كار جديد، عجيب و غير قابل تصوري روبرو شويد، خلاقيت كودكان محدوده‌اي ندارد. ابتكار عمل، ايجاد تغييرات دل خواه در برنامه و فرا رفتن از برنامه‌ي كلاس، طبيعي است و از به وجود آمدن فضاي مناسب براي بروز خلاقيت است. در اغلب موارد اجازه‌ي فعاليت آزاد هنري را به دانش آموزان بدهيد و در عين حال، به رويكرد و اهداف برنامه توجه داشته باشيد.      

2- درك هنري، از تجربه هاي هنري ناشي مي‌شود بررسي آثار كودكان، گفت وگو در باره‌ي آن ها، نمايش دادن آثار هنري مختلف در كلاس و اجراي فعاليت هاي هنري با هدايت و رهبري شما به عنوان معلمي هوشيار، به شكل گيري دانش و نگرش لازم براي درك آثار هنري در كودك كمك مي كند. در تربيت هنري، معلم به دانش آموزان به كمك مي‌كند تا شيوه هاي حل مسئله را بيابند اما هرگز جواب را رائه نمي‌دهد.

                                                                          



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:33 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

هنگامیکه پیامبر اکرم (ص) به مدینه آمدند و به طرف بیت ‏المقدس نماز خواندند، یهودیان ساکن در مدینه شروع به بهانه جویى و اعتراض و تبلیغ بر علیه مسلمین کردند مبنى بر اینکه اینان از خود استقلال ندارند و اینکه به طرف قبله ما نماز مى‏خوانند و این مطلب دلیل بر حقانیت ماست .



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:30 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

نام مادر:حمیده مصفّاة. نام‏هاى دیگرى نیز مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز براى او نقل شده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احکام و مسائل بود که امام صادق علیه السلام زنان را در یادگیرى مسائل و احکام دینى به ایشان ارجاع مى‏داد. و درباره‏اش فرمود: «حمیده، تصفیه شده است از هر دنس و چرکى؛ مانند شمش طلا. پیوسته فرشتگان او را حفاظت و پاسبانى نموده تا رسیده است به من، به خاطر آن کرامتى که از خداى متعال براى من و حجت پس از من است.»

مدت امامت:از زمان شهادت پدرش، امام جعفر صادق علیه السلام، در شوال 148 هجرى تا رجب سال 183 هجرى، به مدت 35 سال. آن حضرت در سن بیست سالگى به امامت رسید.

تاریخ و سبب شهادت: 25 رجب سال 183 هجرى، در سن 55 سالگى، به‏ وسیله زهرى که در زندان سندى بن شاهک به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد.

محل دفن: مکانی به نام مقابر  قریش در بغداد (در سرزمین عراق) که هم اکنون به «کاظمین» معروف است.

همسران: 1. فاطمه بنت على. 2. نجمه.

فرزندان: درباره تعداد فرزندان آن حضرت چند قول وجود دارد. بنابر نقل یکى از آنها، آن حضرت 37 فرزند داشت که 18 تن از آنان پسر و 19 تن دختر بودند



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:27 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

قیام 15 خرداد نقطه ی عطفی در تاریخ مبارزات ملت قهرمان ایران است، که رهبری داهیانه ی امام خمینی« قدس سره» و یاری روحانیان انقلابی  در تداوم آن، طی یک دوره ی پانزده ساله، نقش اساسی داشته است. و در همه ی آن سال ها سال روز 15 خرداد هیچ گاه در سکوت و خاموشی سپری نشد؛ زیرا که 15 خرداد برای امت قهرمان و شهید پرور ایران، از اهمیت و اعتبار ویژه ای برخوردار بوده و خواهد بود.   

15 خرداد، روز قیام خونین مردم جان برکفی بود که، به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند و علیه نظام ستمشاهی شوریدند. 15 خرداد روز آغاز نهضت مقدس اسلامی، روز عصیان علیه طاغوت و طاغوتیان و روزی بود که ملت ایران زیر بیرق اسلام گرد آمد و برای مقابله با دشمنان اسلام و قرآن وارد صحنه شد و پشت رژیم ستمشاهی را به لرزه انداخت.

در سحرگاه 15 خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ی امام در قم یورش بردند و امام خمینی« قدس سره» را که سه روز پیش از آن، به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه ی فیضیه، طی سخنان کوبنده ای پرده از جنایات شاه و اربابان امریکایی و اسراییلی او برداشته بود، دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی نگذشته بود که خیابانهای شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه در آمد. همین صحنه، در همان روز در تهران و چند شهر دیگر نیز به وجود آمد و مردم ایران با قیام گسترده ی خود نشان دادند که خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند. به همین جرم بود که گلوله های شلیک شده از خشم و کینه ی حکومت شاه، قلب صدها مسلمان انقلابی به پا خاسته را در 15 خرداد 1342 نشانه رفت و آنان را به خاک و خون کشید. بدین ترتیب، تاریخ ایران اسلامی و تاریخ مبارزات امت اسلامی، در روز 15 خرداد 1342 ورق خورد و فصل جدیدی در کارنامه ی رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:25 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |
حسین (ع ) و پیامبر (ص )
از ولادت حسین بن علی (ع ) که در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله (ص ) که شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفی که پیامبر راستین اسلام (ص ) درباره حسین (ع ) ابراز می داشت ، به بزرگواری  و مقام شامخ پیشوای سوم آگاه شدند. سلمان فارسی می گوید: دیدم که رسول خدا (ص ) حسین (ع ) را بر زانوی  خویش نهاده او را می بوسید و می فرمود: تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگوارانی ، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستی ، تو حجت خدا و پسر حجت خدا و پدر حجتهای خدایی که نه نفرند و خاتم ایشان ، (8) قائم ایشان (امام زمان "عج ") می باشد.

انس بن مالک روایت می کند: وقتی از پیامبر پرسیدند کدام یک از اهل بیت خود را بیشتر دوست می داری ، فرمود:

بارها رسول گرامی حسن (ع ) و حسین (ع ) را به سینه می فشرد و (9) حسن و حسین را، (10) آنان را می بویید و می بوسید. ابوهریره که از مزدوران معاویه و از دشمنان خاندان امامت است ، در عین حال اعتراف می کند که : "رسول اکرم را دیدم که حسن و حسین را بر شانه های  خویش نشانده بود و به سوی ما می آمد، وقتی به ما رسید فرمود هر کس این دو فرزندم را دوست بدارد مرا دوست (11) داشته ، و هر که با آنان دشمنی ورزد با من دشمنی نموده است .

عالی ترین ، صمیمی ترین و گویاترین رابطه معنوی و ملکوتی بین پیامبر و حسین را می توان در این جمله رسول گرامی  اسلام (ص ) خواند که فرمود: "حسین از من و من از (12) حسینم



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:20 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 شریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۳۴ به‌ دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ و علوم‌ انسا‌نی‌ دانشگا‌ه‌ مشهد وارد گشت‌ و رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ را برگزید. در همین‌ سا‌ل‌ علی‌ با‌ یکی‌ از همکلا‌سا‌ن‌ خود بنا‌م‌ پوران‌ شریعت‌ رضوی‌ ازدواج‌ میکند. وجود تفکر خلا‌ق‌ با‌عث‌ شد که‌ معلم‌ شهید در طول‌ دوران‌ تحصیل‌ در دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ به‌ انتشا‌ر آثا‌ری‌ چون‌: ترجمه‌ ابوذر غفا‌ری‌ ، ترجمه‌ نیا‌یش‌ اثر الکسیس‌ خ‌ .کا‌رل‌ و یک‌ رشته‌ مقا‌له‌ها‌ی‌ تحقیقی‌ در این‌ زمینه‌ همت‌ گما‌رد.

معلم‌ انقلا‌ب‌ در سا‌ل ‌ ۱۳۳۷پس‌ از دریا‌فت‌ لیسا‌نس‌ در رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ بعلت‌ شا‌گرد اول‌ شدنش‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ فرانسه‌ فرستا‌ده‌ شد. وی‌ در آنجا‌ به‌ تحصیل‌ علومی‌ چون‌ جا‌معه‌ شنا‌سی‌، مبا‌نی‌ علم‌ تا‌ریخ‌ و تا‌ریخ‌ و فرهنگ‌ اسلا‌می‌ پرداخت‌ و با‌ اسا‌تید بزرگی‌ چون‌ ما‌سینیون، گورویچ‌ و ‌سا‌تر و... آشنا‌ شد و از علم‌ آنا‌ن‌ بهره‌‌ها‌ی‌ بسیا‌ر برد.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:19 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. چمران یک سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت. وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا ومعتبرترین دانشگاه آمریکا - برکلی - با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:17 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

به مدرسه صدر اصفهان رفت. از سال ۱۳۲۱ تا۱۳۲۵ در اصفهان تحصیلات ادبیات عرب، منطق، کلام و سطوح فقه و اصول را با سرعت خواندکه این سرعت و پیشرفت موجب شده بود که حوزه آنجا با لطف فراوانی با وی برخورد کند.مرحوم شهید بهشتی در اردیبهشت ۱۳۳۱ با یکی از بستگانش که او نیز ازخانواده‌ای روحانی بود ازدواج نمود که ثمره اش چهار فرزند،دودختر و دو پسر می باشد.در سال ۱۳۲۵ به قم عزیمت نمود و حدود ۶ ماه در قم بقیه سطح، مکاسب و کفایه را تکمیل نمود.کفایه را پیش آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی و مکاسب را پیش مرحوم آیت الله محقق داماد خواند.از اول سال ۱۳۲۶ درس خارج فقه را نزد اساتید بزرگواری همچون مرحوم آیت الله محقق داماد و حضرت امام خمینی(ره)، مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله خوانساری گذراند.در سال ۱۳۲۷ به فکر ادامه تحصیلات در شکل جدید افتاد بنابراین با گرفتن دیپلم ادبی به صورت متفرقه و آمدن به دانشگاه معقول و منقول آن زمان که اکنون الهیات و معارف اسلامی نام دارددوره لیسانس را گذراند



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:16 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

خدیجه از طرف پدر با رسول خدا، عموزاده و نسب هر دو به "قصی بن کلاب" می رسد. او از خانواده های اصیل و اشراف مکه است. تولد او نیز در مکه و چندین سال قبل از «عام الفیل» بوده است. حضرت خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا، ۲ بار شوهر کرده بود که هر دو از دنیا رفته بودند او از شوهر دوم خود ("ابوهالة بن ….تمیمی" ) فرزندی داشت که نامش "هند" بود که از همین جهت به او لقب "ام هند" دادند. عده ای از علمای بزرگ معتقدند که خدیجه قبلا ازدواجی نکرده بود و فرزندان منتسب به او، مربوط به خواهرش است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:15 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

امام حسن (ع)

ولادت

 

امام حسن (ع ) در شب نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرت در مدینه تولد یافت . وى نخستین پسرى بود كه خداوند متعال به خانواده على و فاطمه عنایت كرد. رسول اكرم (ص ) بلافاصله پس از ولادتش ، او را گرفت و در گوش راستش ‍ اذان و در گوش چپش اقامه گفت . سپس براى او گوسفندى قربانى كرد، سرش را تراشید و هموزن موى سرش - كه یك درم و چیزى افزون بود - نقره به مستمندان داد. پیامبر (ص ) دستور داد تا سرش را عطرآگین كنند و از آن هنگام آیین عقیقه و صدقه دادن به هموزن موى سر نوزاد سنت شد. این نوزاد را حسن نام داد و این نام در جاهلیت سابقه نداشت . كنیه او را ابومحمّد نهاد و این تنها كنیه اوست .



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:13 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

از آيات و روايات چنين استفاده مي شود که شب قدر از نخستين هنگام آفرينش جهان بوده و در امّت هاي پيشين از زمان حضرت آدم (ع) و هر يک از پيامبران بعد از او، شبي به نام شب قدر وجود داشته است.[1]
چنان که ماه رمضان در هريک از امّت هاي پيشين بوده است و اين شب با عظمت تا آخر دنيا خواهد بود.
اگرچه برخي از برادران اهل سنّت گمان کرده اند که شب قدر در زمان حيات رسول اکرم (ص) بوده و پس از آن نيست اما اين قول ضعيف است. زيرا در بعضي تفاسير روايت شده که ابوذر غفاري فرموده است: به پيامبر اکرم (ص) گفتم آيا شب قدر در زمان انبياء است که امر بر آنان نازل مي شود و هنگامي که چشم از جهان بربستند، ديگر مرتفع مي گردد؟ حضرت فرمودند: خير، شب قدر تا روز قيامت وجود دارد...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:12 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

مظفرالدین شاه که پس از کشته‌شدن پدر به سلطنت رسید فردی بیمار و ملایم بود و دست کم مدتی برای پذیرش افکار اصلاح‌طلبانه آمادگی داشت.

به مناسبت صدور فرمان مشروطیت

به مناسبت صدور فرمان مشروطیت



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:10 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |

 

با این حال، هنوز به صورت گسترده و در سطح عموم به این نکته مهم پرداخته نشده است و بیشتر مردم از آن ناآگاهند. از آنجا که این کودتا با دخالت دو دولت خارجی امریکا و انگلستان صورت گرفت، آنها باید به طور رسمی از ملت ایران عذرخواهی کنند و به دلیل آسیب هایی که به ملت ایران وارد ساخته اند، غرامت بپردازند.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:, | 4:9 | نويسنده : فرزاد عرفانی حسن زاده |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد